گذشته ی منطقه ی نور و کجور و روستاهای اطراف ناتل مطلب ارسالی ازداود ظفری
www.keleinkhoni.loxblog.com
معرفي روستاي کلين خوني

 برای نمونه عزیزان کافیست به ویکی پدیا سری بزنند تا ببینند راجع به شهرستان نور چه اطلاعاتی‌ غلط داده اند .هر چند من تلاش کردم آنرا اصلاح کنم ولی‌ نتوانستم.

. تاریخ علمی‌ درست تاریخیست که احترام گذشته ی همه ی نواحی ،اقوام ، ادیان و... را نگاه دارد و شکوه گذشته ی دیگران رابنام خود مصادره نکنند.اگر تاریخ درست فهمیده شود باعث اتحاد و رشد خواهد بود در غیر این صورت بسیار خطرناک و باعث گمراهی میشود .ظهور  هیتلر و نازیسم یک دلیل خوب از برداشت غلط از تاریخ بود که باعث بدبختی میلیون‌ها انسان شد.

توجه به تاریخ محلی باعث شناخت بیشتر  جزئیات تاریخ ملّیست اگر بخواهیم کلیتی را خوب درک کنیم اول باید به جزئیات پرداخت .هزاران سال ایران و ایرانی‌ تلاش کردند تا بمانند و میراثي را  بر این خاک بر جاي گذاشتند.عزیزان دست‌هایی‌ شیطانی در کار است تا همه ی اقوام ، طوايف ،نواحی، ادیان ،فرهنگها و.

زبان‌ها را در ایران ما به جان هم اندازد باهوش باشیم و نگذاریم جهل تاریخی‌ عده اي باعث این گمراهی شود . بیاید اتحاد و همدلي را حفظ کنيم و نگذاريم بيگانگان تاريخ مارا خدشه دار کنند. لذا بايداز همین سایت روستای خود شروع کنیم و اطلاعات صحيح و درست در آن درج کنيم.                                             

امید دارم همشهریانم نگذارند که خردمندان پس روند و جاهلان جولان دهند . با سپاس از سرور گرامی‌  جناب دکتر متولی  . بدرود

 

 

 

 

 

.  

اول :

شهرستان نور در استان مازندران در شمال  ایران  واقع شده است .

'''[ این شهرستان درغرب استان واقع شده است و مرکز آن شهر [[نور]] است . نور يكی از قديمی ترين نواحی شهرنشين طبرستان ( مازندران كنونی ) بوده كه به گواهی تاريخ بخشی از  رویان  و بعد از حمله ی مغول ، '''رستمدار''' نام گرفت  .

تاریخ نور را باید همزمان بادیگر نواحی مازندران غربی مطالعه نمود . ''' تمیشه یا تميشان ''' نامی آشنا در افسانه های ایران و شاهنامه و شهر  ناتل در جنوب  شهر نور  پایتخت  ساحلی حكومت '''رويان و رستمدار ' بود .

از لحاظ تاریخی منطقه ی رویان و رستمدار از شرق به  آلیش رود و غرب به  هوسم ( رودسر) و بعد ها تا نمک اوه رود (نمک ابرود)محدود شد که شامل شهرستان های نور ، نوشهر ،چالوس می باشد .

در یک اقدام زیبا در سده ی اخیر برای حفظ نام های تاریخی نور و رویان : سولده به نور و علمده به رویان تغییر نام یافت که قابل ستایش است .

نام شهر نور از نام رودخانه ای تاریخی و زیبا در کوه های البرز مرکزی  که قلعه ی معروف پولاد نور نیز در کنار شهر بلده قرار دارد ، گرفته شده است .

در تاریخ مازندران غربی  پایتخت  رویان ، کجور شهر در کوهستان و ناتل در  جلگه بود .(جدیداً در کاوش‌های باستانشناسی آثاری از دوران پارت در ناتل  بدست آمده است. )

 پادوسبانان که از اولاد ساسانیان بودند در این منطقه بیش از هزار سال حکومت می کردند که در عصر صفویه به علت سر کشی از دولت مرکزی  به فرمان شاه عباس کبیر در سال 1006 هجری قمری  با تخریب قلعه های نور و کجور و لاریجان و لواسانات منقرض گشتند و این منطقه مستقیم زیر نظر دولت مرکزی ایران قرار گرفت .

مهم ترین آثار تاریخی که در منطقه ی نور ( رویان شرقی ) باقیست شامل خرابه های شهر ناتل و آرامگاه شاه رضا کیا سلطان ناتل ، قلعه ی پولاد نور در شهر بلده ، مقبره ی شاه بالو در کنار منطقه ی تاریخی پایدشت چمستان و آرامگاه جمشید کیا سلطان در شهر رویان ، پل خشتی نور و ... می باشد .

شهر فعلی نور که نام قدیم آن سولده بود از زمان قاجار رو به رشد افتاد و ظاهرا باید پیش بندری برای شهر ناتل باشد که پس از نابودی ناتل با رشدش جانشین ناتل گردید چنان که شهر چمستان (چمازستان)وارث پایدشت تاریخی و شهر محمودآباد وارث بندر تاریخی اهلم گردید .

سولده از آن جایی که بزرگ ترین روستای ساحلی نور در عصر قاجار بود مورد توجه ناصرالدین شاه قرار گرفت و بعد ها در دهه ی 40-1330 هجری خورشیدی با تغییر نام به شهر نور بعنوان مرکز شهرستان نور قرار گرفت .

منطقه ی  نور و کجور در مازندران محل خیزش حرکت های مهم تاریخی و ظهور شخصیت های مهمی بوده است که تاثیری بزرگ در تاریخ ایران داشته اند .منطقه ی زیبا و تاریخی  نور و کجور دارای گویش و فر هنگ خاص و متمایز در غرب مازندران است .

برای اطلاعات بیش تر به کتاب های : از آستارا تا استارآباد (ج3) جناب دکتر منوچهر ستوده ، دیار فرزانگان (ج1) جناب دکتر علی یزدی نژاد ، گاوبارگان پادوسپانی جناب آقای اعظمی سنگسری ، شهرستان نور جناب دکتر پیروز مجتهد زاده ، تاریخ ناتل :  داود ظفری و آثاری چند از دیگر محققان و نویسندگان از جمله آقای قوام الدین بینایی و ... مراجعه کنید .   

 

داود ظفری 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

کریم شیردل
ساعت9:53---4 فروردين 1392
سلام و عرض ادب دارم خدمت اقای دکتر متولی و همه مردمان خونگرم و مهمان نواز روستای کلین خونی وسال 1392 ونوروز را به همه تبریک میگم امیدوارم سالی توام با سلامتی و موفقیت باشه


خیلی وقته این وبلاگ ابدیت نشده فرست خوبیه تو این سال جدید تحولاتی داده بشه و مطالبی اضافه بشه از جمله در باره نوروز ورسم ورسوماتش در این روستا
پاسخ:سلام وتشکر.لطفآ مطالب خود را برايمان ارسال فرماييد.


کریم شیردل
ساعت9:52---4 فروردين 1392
سلام و عرض ادب دارم خدمت اقای دکتر متولی و همه مردمان خونگرم و مهمان نواز روستای کلین خونی وسال 1392 ونوروز را به همه تبریک میگم امیدوارم سالی توام با سلامتی و موفقیت باشه
خیلی وقته این وبلاگ ابدیت نشده فرست خوبیه تو این سال جدید تحولاتی داده بشه و مطالبی اضافه بشه از جمله در باره نوروز ورسم ورسوماتش در این روستا


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 14 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط sadroddin

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 202
بازدید کل : 61119
تعداد مطالب : 7
تعداد نظرات : 43
تعداد آنلاین : 1